نقش مهم پزشک متخصص مو در شناسایی مشکلات پوستی

سلولیت چیست؟

 

سلولیت اختلال متابولیک موضعی بافت چربی زیر پوست است پزشک متخصص مو که باعث تغییر شکل ظاهری بدن می شود . این اختلال بیشتر در ناحیه باسن ، ران ها و شکم مشاهده می شود و نمای پوست پرتقال را ایجاد می کند. سلولیت در اکثر نقاط دنیا به علت صفات ثانویه جنسی در 85 تا 98 درصد زنان بروز می کند .

 

آیا   سلولیت به معنای چاقی است؟

 

سلولیت به معنای چاقی   نیست، زیرا چاقی هیپرتروفی و هیپرپلازی سلول های بافت چربی است و محدود به منطقه خاصی از بدن نیست. کلینیک پوست و مودرمقابل سلولیت در بیشتر موارد محدود به ناحیه لگن ، شکم و ران هاست و درنتیجه تغییرات متعدد ساختار ، هیستوشیمی ، مورفولوژی ، بیوشیمیایی و واکنش های التهابی ایجاد می شود. سلولیت مشکل شایع زیبایی با عوارض روانی ــ اجتماعی بالا در تمام زنان حتی افراد کاملا متناسب از نظر وزن و شکل ظاهری بدن است

 

چه مدت بعد می توان نتیجه درمان را دید؟

 

بهترین نتیجه حداقل سه ماه پس از اولین جلسه درمان مشاهده می شود. با اینکه نتیجه کامل درمانی پس از سه ماه حاصل می شود اما روند بهبود پس از پایان جلسه اول به طور قابل ملاحظه ای مشهود پزشک متخصص مو است. و پس از درمان بهبودی قابل ملاحظه ای در ساختار بافت پوست مشخص می شود. در این سیستم اپلیکاتور دستگاه طوری طراحی شده که امواج را در سطح بدن منتشر می کند. درنتیجه هیچ گونه آسیب بافتی وجود نخواهد داشت. بلافاصله پس از اولین جلسه درمانی 75 درصد افزایش در الاستیسیتهکلینیک پوست و مو پوست گزارش شده که این میزان پس از سه ماه به 95 درصد و پس از 6 ماه به 100 درصد می رسد .

 

روش انجـام درمـان به چه صورتی است؟

 

قبل از شروع درمان جهت جلوگیری از اتلاف انرژی از ژل اولتراسوند استفاده می شود . معمولا منطقه درمان پزشک متخصص مو بصورت افقی و عمودی درمان شده و بطور متوسط 3200 تا 4000 پالس در هر جلسه استفاده می شود . بلافاصله پس از اولین جلسه درمانی 75 درصد افزایش در الاستیسیته پوست گزارش شده که این میزان پس از سه ماه به 95 درصد و پس از شش ماه به 100 درصد می رسد . معمولا درمان بصورت دو بار در هفته به مدت 3 تا 6 هفته بسته به وضعیت بیمار انجام می شود . پس از اتمام دوره درمان ، درمان نگهدارنده کلینیک پوست و موهر 6 تا 8 ماه یکبار توصیه می شود . ممکن است 20 درصد بیماران به جلسات بیشتر نیاز داشته باشند . طول درمان در هر جلسه 15 تا 30 دقیقه است

 

 

طول مدت درمان چفدر است؟

 

معمولا درمان به صورت دو بار در هفته به مدت 3 تا 6 هفته بسته به وضعیت بیمار انجام می شود. پس از اتمام دوره درمان کلینیک پوست و مو، درمان نگهدارنده هر 6 تا 8 ماه یک بار توصیه می شود . ممکن است 20 درصد بیماران به جلسات بیشتر نیاز داشته باشند. طول درمان در هر جلسه 15 تا 30 دقیقه است.

بهترین روش کاشت موی طبیعی سر

بهترین روش کاشت موی طبیعی سر
بوسیله پانچ از ناحیه بانک مو، که معمولاً از پشت سر و بالای گوشها انتخاب می شود ،عمل برداشت انجام شده مجدداً بوسیله پانچ یا slit پیوند داده می شود. بطور تقریبی بسته به نیاز شخص از هر 3 الی 5 واحد فولیکولی موجود در بانک مو یکی خارج می شود، از برخی جهات روش کاشت موی FTT مانند روش FUT است، یعنی با بوجود آوردن شکاف های ریز این گرافت ها کاشته می شوند، لازم بذکر است این تکنیک به تنهائی (در روش غیر ترکیبی) معمولاًدر افرادی توصیه می شود که ناحیه کاشت موی محدود و کوچکی دارند و یا کاشت مو در قسمتهای محدودی مثل ابرو ، صورت و محل زخمهای قدیمی باشد.

 کدام روش کاشت مو مناسب شماست ؟
 یکی از مهمترین سئوالات مراجعه کنندگان به کلینیک های کاشت مو این است که باید از کدام روش استفاده کنند. پاسخ این سئوال آسان است. شما خودتان را اذیت نکنید و اگر به پزشک خود اعتماد دارید انتخاب روش را به عهده او بگذارید، اما به طور کلی بهترین روش کاشت مو دو جلسه FUT با فاصله یکسال است، زیرا در برداشت و کاشت FUT در یک جلسه مقدار زیادی مو برداشت می شود، زمان عمل کوتاهتر است و بانک موی بیمار کمتر تخریب می شود و در نتیجه کاشت، طبیعی تر خواهد شد و تراکم های بالاتری را می توان بدست آورد.

 اگر بیمار از جراحی ترس دارد و تمایل به بخیه زدن و بخیه کشیدن ندارد و از اسکار پشت سر (خط بخیه) نگران است و یا به هر دلیل دیگری تمایل به FUT ندارد روش FIT مناسب تر است.

 اگر بیمار اجازه تراشیدن موها را نمی دهد روش FUT انجام می شود، زیرا در روش ترکیبی کل موها تراشیده خواهد شد.

 اگر مقدار کمی مو لازم داریم (کاشت ابرو ، سبیل ، ریش و ناحیه اسکار) FIT انجام می شود.

 در برداشت مو از بدن بدلیل ناکافی بودن بانک موی پشت سر معمولا FIT ً انجام می شود.

 بیمارانی که قسمت جلوی سر آنها خالی شده است و خط موی جلوی سر آنها وجود ندارد، مناسب ترین کاندیدای FUT هستند، در واقع بدلیل ظرافتهای خاصی که در کاشت نسبت به FIT می توان ایجاد کرد، طراحی خط مو و کاشت جلوی سر بهتر است به روش FUT انجام شود.

 اگر در یک جلسه مقدار زیادی مو لازم است معمولاً FUT بیشتر از FIT جواب می دهد و تراکمهای بالاتر را می توان ایجاد کرد.

 مدت زمان عمل FIT نسبت به FUT طولانی تر است در روش FUT مدت 3 تا 5 ساعت و در روش FIT تا 10 ساعت و گاهی بیشتر طول می کشد.

 در پایان تاکید می کنیم نظر نهایی را پزشک متخصص مو با توجه به شرایط متقاضی کاشت خواهد داد.

کاربرد بوتاکس در پوست و زیبایی

بوتاکس چیست؟ بوتاکس چه عوارضی دارد؟

در آمارسال 2007 در آمریکا تعداد تزریق بوتاکس 2 برابر تمامی اعمال جراحی پلاستیک شامل: رینوپلاستی، پروتز سینه، کوچک کردن سینه، ابدو مینو پلاستی و لیپوساکشن بوده است. در عین حال اظهار نظرهای ضد و نقیضی در مورد بوتاکس و عوارض آن (فواید بوتاکس و مضرات بوتاکس ) به طور مرتب مطرح میشود. مقاله زیر میکوشد به بسیاری از این سوالات پاسخ دهد، بدانیم که بوتاکس مانند هرداروی دیگری بی ضرر نیست، اما با توجه به تنوع استفاده از آن جزو کم عارضه ترین داروهای موجود است و مطمئنا انتخاب دارو و تکنیک مناسب، از بسیاری از عوارض جلوگیری میکند.

بوتاکس چیست؟

بوتاکس شکل تغییر یافته سم باکتری کلستریدیوم بوتولینوم است. این باکتری به طور معمول، باعث مسمومیت غذایی میشود، اما با تغییر ساختمان این سم، دارویی به نام بوتاکس به دست آمده است که فواید دارویی متعدد و روزافزونی دارد. بوتاکس در واقع اسم تجاری این دارو است که توسط شرکت آلرگان آمریکا ساخته میشود . در سایر کشورها این دارو به اسامی دیگری تولید می شود که معتبرترین آنها که در ایران موجود است،دیسپورت نام دارد که ساخته شرکت ایپسن انگلیس و مورد تایید FDA است.

کاربرد بوتاکس در پوست و زیبایی چیست؟

به طور کلی کاربردهای بوتاکس را میتوان به 2دسته زیبایی و درمانی تقسیم کرد.


کاربردهای درمانی در بوتاکس
کاربردهای زیبایی در بوتاکس

نواحی تزریق بوتاکس

کاربرد های زیبایی در بوتاکس

  • رفع چین و چرو کهای حرکتی ،متوقف کردن پیشرفت چروک های ثابت مثلا در پیشانی، دور چشم، خط اخم، چینهای دورلب و چین های چانه و گردن .
  • بالا بردن ابروها
  • بالا بردن گوشه لب ها
  • کاهش نمایش لثه هنگام خندیدن
  • بالا بردن نوک بینی

طول مدت اثر بوتاکس چقدر است؟

این مدت در افراد مختلف متفاوت است و بین چند هفته تا ده ماه متغیر است که متوسط آن 3 ماه است. البته باید تذکر داد که از زمان تزریق بوتاکس ، تجزیه دارو شروع می شود وبنابراین به تدریج اثر آن کاهش پیدا میکند.به این ترتیب منظور از مدت اثر بوتاکس فاصله بین زمان تزریق تا زمان ختم اثردارو است نه کاهش اثر دارو؛ یعنی در انتهای یک ماه اثر دارواز زمان شروع آن کمتر بوده و پس از 2 ماه کمتراز اثر یک ماه پس از تزریق است.

بوتاکس هر چند وقت یکبار باید تکرار شود؟

بسته به طول مدت اثر آن دارد؛ به این ترتیب که اگر در کسی اثر آن کوتاه تر باقی ماند، قاعدتا تزریقات در فواصل کوتا هتر و در مواردی که اثر دارو طولانیتر می ماند، فاصله تزریق ها طولانی تر می ماند باید توجه داشت که چون عضله فلج شده به تدریج لاغر ترمی شود بنابراین پس از مدتی به خصوص در عضلات ظریف پیشانی تاثیر دارو طولانی است.

تزریق بوتاکس در چه مواردی ممنوع است؟

اگر بیماری سابقه حساسیت مشخص به بوتاکس یا سابقه ی بیماری های عصبی عضلانی مثل میاستنی داشته باشد ،همچنین در خانم های باردار، در دوران شیردهی، در حضور عفونت فعال در محل تزریق مثل وجود جوش چرکی مصرف بوتاکس تو صیه نمی شود.

آیا تزریق بوتاکس دردناک است؟

به هیچ وجه و تنها دردی مختصر و گذرا حس می کنید.

آیا تزریق بوتاکس منجر به کبودی قابل توجه می شود؟

خیر. کبودی به دنبال تزریق بوتاکس ناشایع و معمولا بسیار خفیف است.

آیا در صورتی که مصرف بوتاکس قطع شود، عضلات صورت دچار افتادگی بیش از پیش نمی شوند؟

به هیچ وجه . این اعتقاد از این جهت شایع است که این فرد مدتی تحت تاثیر بوتاکس حرکت عمده ای در محل تزریق ندارد و احساس سنگینی و کشیدگی میکند و با تمام شدن اثر دارو، این احساس را از دست میدهد و میتواند دوباره ناحیه مورد نظر را چین دهد.عکس هایی که قبل از تزریق گرفته می شود به طور مشخص برای اثبات همین مسئله است.

تزریق بوتاکس را از چه سنی می توان شروع کرد؟

بسته به علت کاربرد بوتاکس دارد. سازمان دارویی آمریکا FDA کاربرد زیبایی بوتاکس را بین سنین 18 تا 65 سال مجاز شمرده است. بوتاکس در کودکان در درمان انقباضات عضلات نو احی مختلف از جمله کجی گردن به کار میرود که در این مورد تایید FDA راداراست.

آیا بوتاکس عوارض عمده ای به همراه دارد؟

باید توجه داشت که بوتاکس حتما عوارض هیچ دارویی از جمله بوتوکس صفر نیست،اما این دارو مورد تایید سازمان دارویی آمریکا FDA می باشد. در عین حال تا کنون در کاربرد زیبایی بوتاکس در افراد بالغ عوارضی مثل انتشار سم به نواحی دور دست گزارش نشده است، به هر حال مطمئن ترین راه برای سلامت تزریق انجام آن نزد پزشک مجرب و مورد اطمینان است تا دارو و تکنیک استاندارد استفاده شود.

به طور معمول بوتاکس برای کدام نواحی به کار می رود؟

برای پاسخ به شکل مراجعه کنید.

تزریق بوتاکس چه مدت طول می کشد؟

با رعایت حوصله و احتیاط معمولا بیش از 2 دقیقه وقت نمی گیرد.

تزریق ژل و بوتاکس چطور باعث زیبایی می شود و چقدر ماندگار است،کدام معتبر است؟

بوتاکس نام اختصاری سم بوتولیسم است. تزریق مقدار کمی از این ماده بطور مستقیم در ماهیچه فعالیت آن را کم کرده و خطوطی را که نتیجه پرکاری آن روی صورت به وجود می آید از بین می برد در نتیجه صورت جوان تر و شاداب تر به نظر می رسد. یک روش سریع و نسبتا غیر تهاجمی است.

خانمی هستم ۳۵ ساله که در اثر رژیم غذایی دچار لاغری ناحیه گونه و چروک های پیشانی و کنار چشم و خط خنده شده ام. به پزشک متخصص مو پوست مراجعه کرده ام ایشان تشخیص دادند که برای درمان می توان از تزریق ژل و بوتاکس استفاده کنم، ولی من هیچگونه اطلاعی از این علم ندارم و این باعث نگرانی من می شود. لطفاً مرا راهنمایی فرمایید که تزریق این مواد باعث بهبودی چروک های من خواهد شد یا نه؟

بوتاکس، عوارض بوتاکس، تزریق بوتاکس، ضررهای بوتاکس، اثر بوتاکس

خانم دکتر لطفاً بفرمایید که ژل گونه و بوتاکس چیست؟

امروزه در کشورهای اروپایی از ترکیبات تزریقی متعددی جهت رفع چروک یا افزایش حجم اعضای بدن استفاده می شود که متاسفانه در جامعه ما اطلاعات محدودی در این باره وجود دارد. به اختصار باید گفت که این نوع ترکیبات به دو دسته کلی تقسیم می شوند:
ترکیبات فلج کننده :
که با فلج کردن عضلات پیشانی یا دور چشم، اسپاسم آن ناحیه را رفع می کنند و مانع از انقباض عضلات می شوند، بنابراین باعث رفع چروک و گاه بالا بردن ابروها می شوند و طول اثرشان بین ۳ تا ۶ ماه می باشد.
بوتاکس نام اختصاری سم بوتولیسم است. تزریق مقدار کمی از این ماده بطور مستقیم در ماهیچه فعالیت آن را کم کرده و خطوطی را که نتیجه پرکاری آن روی صورت به وجود می آید از بین می برد در نتیجه صورت جوان تر و شاداب تر به نظر می رسد. یک روش سریع و نسبتا غیر تهاجمی است.
برای درمان چروکهای پیشانی و کنار چشم ها (در مناطقی که حرکت عضلانی ضروری نیست) میتوان از بوتاکس استفاده کرد تا از پیشرفت و ایجاد چروکها جلوگیری شود.
هم اکنون بوتاکس در آمریکا روشی است که بیشترین استفاده را از نظر زیباسازی صورت دارد و هنرپیشه های هالیوودی بیشترین مصرف کنندگان این ماده هستند.
ترکیبات پُرکننده :
که با پرکردن شیارها باعث پرشدن چروک ها مثل پرکردن خط خنده، رفع لاغری دست و صورت، گودی زیر چشم ها، افزایش حجم لب، گونه، چانه و نیز اندام ( سینه و…) می شوند و این ترکیبات حتی برای پر کردن فرورفتگی های ضایعاتی چون سالک و… و نیز تغییرات محدود در حالت بینی کاربرد دارند. ترکیبات پُرکننده به دو نوع موقت و دائم تقسیم می شوند.
البته نوع ژل دائم ( پلی اکریل آمید ) خود دارای انواع مختلفی می باشد و مطالعات و تحقیقات متعدد بر روی برخی انواع آن در اروپا طی سی سال گذشته نشان داده که نه تنها هیچ گونه حساسیت ، سرطان زایی، مسمومیت و… با آن وجود ندارد، بلکه غیرقابل جذب و تجزیه بودن، تطابق کامل با بافت پیوندی بدن و یکنواختی کامل آن نیز به اثبات رسیده است.
ژل ها ترکیباتی هستند که چروک های عمیق و گودی ها را پر کرده و از آن ها برای برجسته کردن گونه و لب استفاده می شود. اثرشان بین ۶ ماه تا ۶ سال می باشد.
ژل های موقت بین ۶ تا ۱۸ ماه و ژل های دائم حداقل تا ۶ سال ماندگاری دارند.
ژل های موقت مثل کلاژن ها و هیالورونیک اسیدها بوده و اسامی مختلفی مانند ژوودرم، روفیلان، رستیلن، ماتریدکس و… دارند.
ژل های دائم در اصل همیشگی بوده، اما چون بعد از گذشت ۵ تا ۶ سال کوچک تر شده و بافت های بدن نیز تحلیل می روند، ماندگاری آن ها را باید بین ۵ تا ۱۰ سال در نظر گرفت. امروزه ژل های دائم به طور عمده شامل پلی اکریل آمید و پلی متیل متاکریلات می باشند.

تفاوت بین ژل های پاژ و اکرامید چیست؟

ایجاد عوارضی همچون حساسیت نسبت به نوع آکرامید خیلی کم تر می باشد و با توجه به اینکه فرمول هر دو ژل دارای ماندگاری یکسانی می باشد، تفاوت عمده در میزان درجه خلوص و مواد افزودنی به ژل پاژ و بسته بندی و تکنولوژی تولید آنهاست و ژل پاژ برای جاهای ظریف مانند لب و خط خنده مناسب نمیباشد.
خانم دکتر بفرمایید آیا تزریق بوتاکس، عوارضی را به دنبال دارد؟
عوارض بوتاکس به طور معمول، جز ضعف عضلات ناحیه اطراف محل تزریق، جدی نمی باشد. البته در صورتی که تزریق توسط پزشک متخصص مو با تجربه انجام شود، هیچ گونه عارضه ای نخواهد داشت، ولی بیمارانی که بیماری های عصبی و عضلانی دارندو در فاز حاد هستند و یا زنان باردارو شیرده نبایستی از آمپول بوتاکس استفاده کنند،مضاف بر این که دیده شده تزریق بوتاکس باعث فروکش کردن سردردهای میگرنی در بسیاری از افراد می شود، اما گاهی ممکن است سردرد به صورت موقت برای مدت چند روز اتفاق افتد و یا علایمی دال بر حساسیت ایجاد شود که آن هم موقتی و گذراست.

توضیحاتی کامل در مورد چگونگی انجام بوتاکس و تزریق ژل

تزریق ژل به چه صورت می باشد و آیا عوارضی هم به دنبال دارد؟
در مورد ژل های موقت، از آنجایی که خیلی از این ژل ها نوعی پروتئین بوده و بدن آن ها را به عنوان مواد بیگانه شناسایی نمی کند، معمولاً عوارضی نیز مشاهده نمی شود. حتی در موارد نادر اگر عوارضی ایجاد شود، چون به تدریج بدن این مواد را جذب و تجزیه می کند، هیچ گونه عارضه ماندگاری باقی نخواهد گذاشت.
 
اما در مورد ژل های دائم، گاهی عوارضی همچون حساسیت و حتی عفونت و گاهی جابه جایی ژل مشاهده می شود که برای پرهیز از آن، اولا در مورد افرادی که سابقه بیماری های خود ایمنی همچون آلرژی و آسم دارند بایستی آزمایش انجام شود و در بیماری های خود ایمنی شدید مانند لوپوس ، روماتیسم و سندرم نفروتیک و نیز بیماری های سیستمیک ماننددیابت، بهتر است به طور کلی تزریق انجام نشود.
 
ثانیاً برای جاهای ظریف تر بهتر است فقط از انواع مرغوب استفاده شود.
 
ثالثا حجم مقدار ماده تزریق شده زیاد نباشد.

چروک‌های صورت دو نوع‌اند :
۱ -  نوع دینامیک که بر اثر حرکت مکرر عضلات.صورت در طی سال‌ها ایجاد می‌شوند.
 
۲ –  نوع استاتیک که در اثر کاهش کشسانی پوست به علل متفاوتی ازجمله جاذبه زمین به وجود  می‌آیند.
 
 سال‌ها تنها راه درمان چروک‌های استاتیک لیفتینگ (lifting) صورت و ابرو بود که البته چروک‌های دینامیک را درمان نمی‌کرد.
 
بعضی از افراد لبخندی تحت عنوان «لبخند مونالیزا» دارند که گوشه‌های دهان در حالت طبیعی به طرف پایین لب فوقانی کشیده می‌شود. تزریق بوتاکس میتواند این حالت را از بین ببرد.
 

بوتاکس جهت زیبایی چگونه عمل می کند؟ 
بوتاکس از طریق بلوک ایمپالس عصبی عمل می کند و باعث کاهش حرکت عضلات می شود. با کاهش حرکت، سطح پوست به تدریج صاف می شود و خطوط متوسط تا شدید شروع به ناپدید شدن می نمایند.

خانم دکتر بفرمایید آیا تزریق بوتاکس، عوارضی را به دنبال دارد؟

 

عوارض بوتاکس به طور معمول، جز ضعف عضلات ناحیه اطراف محل تزریق، جدی نمی باشد. البته در صورتی که تزریق توسط پزشک متخصص مو با تجربه انجام شود، هیچ گونه عارضه ای نخواهد داشت، ولی بیمارانی که بیماری های عصبی و عضلانی دارندو در فاز حاد هستند و یا زنان باردارو شیرده نبایستی از آمپول بوتاکس استفاده کنند،مضاف بر این که دیده شده تزریق بوتاکس باعث فروکش کردن سردردهای میگرنی در بسیاری از افراد می شود، اما گاهی ممکن است سردرد به صورت موقت برای مدت چند روز اتفاق افتد و یا علایمی دال بر حساسیت  ایجاد شود که آن هم موقتی و گذراست.

تزریق ژل به چه صورت می باشد و آیا عوارضی هم به دنبال دارد؟
در مورد ژل های موقت، از آنجایی که خیلی از این ژل ها نوعی پروتئین بوده و بدن آن ها را به عنوان مواد بیگانه شناسایی نمی کند، معمولاً عوارضی نیز مشاهده نمی شود. حتی در موارد نادر اگر عوارضی ایجاد شود، چون به تدریج بدن این مواد را جذب و تجزیه می کند، هیچ گونه عارضه ماندگاری باقی نخواهد گذاشت.
 
اما در مورد ژل های دائم، گاهی عوارضی همچون حساسیت و حتی عفونت و گاهی جابه جایی ژل مشاهده می شود که برای پرهیز از آن، اولا در مورد افرادی که سابقه بیماری های خود ایمنی همچون آلرژی و آسم دارند بایستی آزمایش انجام شود و در بیماری های خود ایمنی شدید مانند لوپوس ، روماتیسم و سندرم نفروتیک و نیز بیماری های سیستمیک ماننددیابت، بهتر است به طور کلی تزریق انجام نشود.
 
ثانیاً برای جاهای ظریف تر بهتر است فقط از انواع مرغوب استفاده شود.
 
ثالثا حجم مقدار ماده تزریق شده زیاد نباشد.

چروک‌های صورت دو نوع‌اند :
۱ -  نوع دینامیک که بر اثر حرکت مکرر عضلات.صورت در طی سال‌ها ایجاد می‌شوند.
 
۲ –  نوع استاتیک که در اثر کاهش کشسانی پوست به علل متفاوتی ازجمله جاذبه زمین به وجود  می‌آیند.
 
 سال‌ها تنها راه درمان چروک‌های استاتیک لیفتینگ (lifting) صورت و ابرو بود که البته چروک‌های دینامیک را درمان نمی‌کرد.
 
بعضی از افراد لبخندی تحت عنوان «لبخند مونالیزا» دارند که گوشه‌های دهان در حالت طبیعی به طرف پایین لب فوقانی کشیده می‌شود. تزریق بوتاکس میتواند این حالت را از بین ببرد.
 
بوتاکس جهت زیبایی چگونه عمل می کند؟ 
بوتاکس از طریق بلوک ایمپالس عصبی عمل می کند و باعث کاهش حرکت عضلات می شود. با کاهش حرکت، سطح پوست به تدریج صاف می شود و خطوط متوسط تا شدید شروع به ناپدید شدن می نمایند.

 
 آیا بوتاکس بی خطر است؟ آیا سمی نیست؟ 

 

بوتاکس یک پروتئین خالص طبیعی است که در دوز بسیار پایین تجویز می شود. تاثیر بوتاکس معمولا محدود به ناحیه تزریق شده می شود و به جاهای دیگر بدن سرایت نمی کند. بوتاکس توسط FDA تایید شده است و کاربرد کلینیکی بیست ساله آن بی خطر بودن آن را به اثبات رسانده است.
 
آیا شما بعد ازتزریق بوتاکس طبیعی به نظر می رسید؟ 
اگر چه نتایج چشمگیر هستند، اما نمای ظاهری صورت شما به هم نمی خورد. عضلات شل می شوند به طوری که شما هنوز می توانید لبخند بزنید اما بدون چین و چروک . بعد از بوتاکس زمان زیادی برای بهبودی لازم ندارید و می توانید بلافاصله بعد از تزریق به سر کارتان برگردید یا برای خرید بیرون بروید.
اغلب افراد، تقریبا هر سه تا شش ماه به تزریق مجدد بوتاکس نیاز دارند. بوتاکس طی چند روز پخش می شود و باعث شلی و از کار افتادن عضلاتی می شود که باعث چروک شده بودند. بوتاکس چروک های دینامیکی را از بین می برد اما چین های عمیق و استاتیک ممکن است به درمان های جایگزین مثل تزریق ژل یا فیلرها نیاز داشته باشند.
 
پر کننده ها نتایج فوری دارند و بر اساس پرکننده مورد استفاده ، ماندگاری پرکننده های مورد استفاده با هم فرق دارد که بسته به نوع ژل می باشدو همچنین نتایج از شخصی به شخص دیگر متفاوت می باشد. استفاده از سیگار یا در معرض قرار گرفتن آفتاب بدون محافظت توسط ضد آفتابها تاثیر ماندگاری این درمانها را کاهش می دهد همانطورکه چنین اعمالی در سایر موارد درمانهای زیبایی اثرات مضرمشابه برای پوست دارند. پزشک متخصص مو از بی حس کننده های موضعی یا سایر روش های بی حسی استفاده میکندو  بنابر این طی تزریق دردی وجود ندارد ویا بسیار کم است.
 
بهتر است از محصولات مورد تایید FDA استفاده شود و از محصولات یا مواد با ماندگاری دائمی و یا بسیار طولانی به علت عوارض گرانولوم های جسم خارجی دوری نمود.